رشته هوافضا

ﺑﺎزارﮐﺎرﻫﻮاﻓﻀﺎ از دو قسمت ﺧﺼﻮﺻﯽ و دوﻟﺘﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪه ﮐﻪ ﺑﺨﺶ دوﻟﺘﯽ ﺑﺨﺼﻮص در ﺳﺎﻟﻬﺎي اﺧﯿﺮ رﺷﺪ روزافزونی داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.

  در ﺑﺨﺶ دوﻟﺘﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎ و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي واﺑﺴﺘﻪ و ﻣﺴﺘﻘﻞ از وزارت دﻓﺎع وﺟﻮد دارﻧﺪ و در ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي ﮐﻮﭼﮑﺘﺮ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺗﻌﺪاد مهندسان ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز در اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﻣﺎدر ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ و ﺑﺮق اﻟﺒﺘﻪ ﮐﻤﺘﺮ اﺳﺖ اﻣﺎ آﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠﻢ اﺳﺖ اﯾﻨﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺪادﻓﺎرغ اﻟﺘﺤﺼﯿﻼن اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ رﺷﺘﻪﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎي کمی اﯾﻦ رﺷﺘﻪ را اراﺋﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.ﺟﻨﺴﯿﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮي انچنانی ﺑﺮ ﺗﺤﺼﯿﻞ اﯾﻦ رﺷﺘﻪ ﻧﺪارد و ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺴﺌﻠﻪ ي ﺣﻀﻮر اندک ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ آﻗﺎﯾﺎن در اﯾﻦ رﺷﺘﻪ درﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ مربوط به ﺑﺎزار ﮐﺎر در ﺑﺮﺧﯽ از ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎي دوﻟﺘﯽ ﮐﻪ ﺑﻄﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ زﯾﺮ ﻧﻈﺮ وزارت دﻓﺎع ﮐﺎر ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ آﻗﺎﯾﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻤﻬﺎ در اوﻟﻮﯾﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ وﻟﯽ در ﺳﺎﯾﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺟﻨﺴﯿﺖ ﺗﺎﺛﯿﺮي در اﺳﺘﺨﺪام ﻧﺪارد ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻋﻼﻗﻪ، ﮔﺮاﯾﺶ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺑﺎﺷﺪ. مهندسان هوافضا همانند همه مهندسان دیگر حق خروج از کشور را دارند البته محدودیتی برای مهندسانی که به طور رسمی در بخش های نظامی کشور کارکرده اند وجود دارد .

مهندسی هوافضا در کارشناسی ارشد دارای گرایش های آیرودینامیک، پیشرانش، مکانیک پرواز ، مهندسی فضایی و سازه می باشد. که انتخاب گرایش در کارشناسی ارشد ممکن می باشد.

در مورد ادامه تحصیل در این رشته هیچ محدودیتی در خارج از کشور وجود ندارد و برای پذیرش باید همانند بقیه رشته ها عمل کرد.

مباحث این رشته بیشتر مباحث مکانیکی می باشد که مربوط به اجسام پرنده می شود و بیشتر می توان این رشته را جزو یکی از گرایش های مهندسی مکانیک دانست. به دلیل اینکه رشته هوافضا از رشته های شناور می باشد به همین دلیل می توان از رشته مکانیک در مقطع کارشناسی به کارشناسی ارشد هوافضا رفت ولی در اینصورت باید یکسری از درس ها را به صورت شخصی مطالعه کرد. مباحث این رشته  شامل نزدیک به 50 درصد مباحث مشترک با رشته مکانیک و 20 درصد مشترک با رشته برق و ... می باشد. 

امکان بورسیه این رشته در کشور هایی نظیر چین و روسیه ممکن می باشد . 

انتخاب دانشگاه محل تحصیل بیشتر بستگی به دیدگاه شما دارد مثلا تحصیل در دانشگاه مالک اشتر مزایی نظیر استخدام رسمی و ... را دارد در کنار محدودیت های خاص خود اما دانشگاههایی نظیر صنعتی شریف و امیرکبیر و دانشگاههای مشهور کشور مزایای علمی خود را دارد .

باتوجه به اهمیت رشته هوافضا در کشور های پیشرفته ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻫﻮاﻓﻀﺎ ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮ از ﺳﺎﯾﺮ رﺷﺘﻪ ﻫﺎي ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ می باشد و دانشگاههای زیادی این رشته را پوشش می دهند و شرایط پذیرش راحت تر است.

از لحاظ درآمد بسته به کاری که انجام می شود درآمد متغییر است اما با توجه به اقبال دولت نسبت به امور هوافضایی و همچنین استراتژیک بودن این صنعت برای کشورها در آمد متخصصین هوافضا معمولا بالاتر از سایر رشته ها و مهندسین دیگر می باشد. 

 


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
  • -